Înc?lzirea vremii aduce pentru mul?i ?oferi momentul nepl?cut în care trebuie s? schimbe anvelopele de iarn? cu cele de var?. Cei care au dou? seturi de ro?i pot face schimbarea ?în regie proprie?, dar trebuie s? fie aten?i la toate etapele opera?iunii. Iat? top 5 gre?eli care te pot costa scump când schimbi ro?ile ma?inii.
1. Nu folose?ti o cheie dinamometric?
Atunci când montezi ro?ile, prezoanele trebuie strânse cu o for?? precis?, specificat? de produc?tor în manualul ma?inii. Dac? acestea sunt strânse prea tare, vor fi foarte greu de desfiletat ulterior. În plus, prezoanele vor fi tensionate, ceea ce poate duce la ruperea acestora în cazul unor for?e ap?rute brusc ? frânare de urgen??, spre exemplu. Dac? sunt strânse prea slab, risc? s? se desfac? în timp, ceea ce poate duce la incidente grave ?i chiar accidente.
Pont: Cheia de ro?i din trusa ma?inii are exact lungimea care s? asigure o strângere rezonabil? folosind for?a mâinilor. Insista?i la vulcanizare s? nu strâng? prezoanele cu cheia în T sau alte metode ??ofere?ti? ? va fi aproape imposibil s? schimba?i roata dac? face?i o pan? mai târziu.
2. Pozi?ionezi cricul gre?it
Poate nu to?i ?tiu, dar ma?inile au puncte specifice sub praguri în care trebuie pozi?ionat cricul. Locul acestora difer? de la ma?in? la ma?in? ? o privire în manual ar trebui s? ajute în acest caz. În orice caz, dac? gre?e?ti locul în care trebuie montat cricul, cel mai probabil vei îndoi pragul sau un alt element metalic. Ma?inile sunt construc?ii u?oare, ?i nu orice punct are suficient? rezisten?? pentru a sus?ine greutatea ma?inii. În plus, trebuie s? fii atent la suprafa?a pe care montezi cricul. Cele acoperite cu nisip sau p?mânt ies din discu?ie ? nu au suficient? rigiditate pentru a sus?ine ma?ina.
3. Ui?i s? inspectezi atent anvelopele montate
E o opera?iune simpl?, a?a c? mul?i o trec cu vederea. Nu doar adâncimea profilului este important? (recomandat cel pu?in 2 mm pentru anvelopele de var? ?i 4 mm pentru cele de iarn?) ci ?i starea c?ii de rulare ?i a flancurilor. O uzur? neuniform? poate indica c? trebuie reglat? geometria ro?ilor, amortizoarele trebuie înlocuite sau, pur ?i simplu, c? presiunea de umflare a fost incorect?.
4. Rulezi cu o presiune incorect? în pneuri
Presiunea ro?ilor este un aspect trecut adesea cu vederea de ?oferi. Dac? roata arat? ?în form??, e suficient pentru cei mai mul?i. Numai c? roata arat? acceptabil pe o plaj? larg? a presiunii aerului, ceea ce poate duce la rularea cu anvelope prea umflate (destul de rar) sau prea dezumflate (extrem de frecvent). Imediat dup? schimbarea ro?ilor se recomand? ajustarea presiunii ? valoarea corect? o g?si?i în manual sau pe montantul central al ma?inii, pe partea ?oferului.
5. Nu ?ii cont de direc?ia de rota?ie
Multe tipuri de anvelope au un profil care impune o anumit? direc?ie de rota?ie pentru performan?e optime de rulare. Aceasta este marcat? pe flancul anvelopei cu o s?geat? ?i textul ?Direction? sau ?Rotation?. De regul?, profilul acestor anvelope este unul în ?V?, dar nu e obligatoriu. În cazul anvelopelor de var?, nerespectarea indica?iilor de direc?ie poate duce la acvaplanare ?i aderen?? sc?zut? în condi?ii de umezeal?, dar ?i o uzur? mai rapid? ?i zgomot de rulare mai mare.
Sursa: www.promotor.ro