Terapiile alternative, numite și terapii complementare, sunt medicamente și tratamente folosite de obicei alături de metodele medicale tradiționale. Nimeni nu știe exact de ce aceste terapii functionează sau de ce, în cazul unora, dau greș.
Întotdeuna le spun părinților că înțeleg interesul lor pentru medicina alternativă. Totuși, nu există tratamente alternative a căror eficiență a fost demonstrată”, a declarat Kristin Sohl, director medical la Centrul pentru Autism și Tulburări de Dezvoltare Thompson, din cadrul Universității din Missouri.
O terapie alternativă folosită în cazul copiilor cu autism este Metoda Tomatis. Muzica este utilizată ca intervenție terapeutică sau practică educațională în tratamentul copiilor cu tulburări de învățare, autism, tulburări de deficit de atenție, întârzieri de dezvoltare, leziuni cerebrale, disfuncții ale sistemului senzorial multiplu.
Metoda Tomatis este un sistem inovator de stimulare prin sunet. Aceasta a fost folosită în întreaga lume de mai bine de cincizeci de ani, scopul său fiind dezvoltarea personală şi corectarea deficienţelor de limbaj şi comunicare, a dificultăţilor de învăţare şi a celor locomotorii. Metoda prezintă interes special pentru persoanele cu ADD/ADHD, dislexie, întârzieri de dezvoltare din spectrul autismului şi dificultăţi de învăţare.
Cine poate beneficia de metoda Tomatis?
Copiii cu dificultăţi de învăţare şi copiii cu tulburări de dezvoltare (autism, întârzieri de limbaj, Asperger şi multe altele).
Cât timp durează?
Metoda Tomatis presupune sesiuni de audiţie de câte 13 zile, cu pauze între ele, necesare prelucrării şi integrării impulsurilor transmise către creier. O sesiune se întinde pe o durată de 2 ore pe zi.
Persoanele tinere răspund cel mai rapid terapiei. La copiii cu tulburări de dezvoltare se pot observa îmbunătăţiri pe parcursul unei perioade de 6-9 luni. Audiţiile pot fi continuate şi ulterior acestei perioade. Pot apare îmbunătăţiri după fiecare sesiune de ascultare intensivă. Persoanele fără afecţiuni deosebite pot urma un program cu o durată de minim 5-6 săptămâni. Indiferent de durata programului, acesta trebuie adaptat nevoilor individuale.
Deoarece unii copii răspund mai repede la terapie decât alţii, estimarea duratei programului este specifică fiecărui caz în parte. Cu toate că un program mediu constă din trei sesiuni de audiţie, respectiv un total de 90 de ore, unii copii pot avea nevoie de sesiuni suplimentare.
Deoarece organismul uman are nevoie de o perioadă de odihnă pentru a integra schimbările care au loc ca rezultat al stimulării auditive, părinţii observă schimbări vizibile în timpul perioadelor de pauză, când copilul începe să proceseze informaţiile într-un mod mai integrat şi mult mai natural.
Cum funcţionează metoda Tomatis?
Modul de funcţionare al metodei Tomatis poate fi cel mai bine explicat în termeni specifici neurologiei şi neuropsihiatriei. Muzica stimulează creierul prin sunete de înaltă frecvenţă, perfecte din punct de vedere matematic. Aceste sunete sunt specifice muzicii lui Mozart şi cântecelor gregoriene. Ascultarea acestora ajută creierul să se organizeze mai bine, ajutând în acelaşi timp la maturizarea zonelor mai puţin dezvoltate.
Sistemul senzorial învaţă să suprime inconştient unele sunete şi să se concentreze doar pe acelea care sunt importante. Acest lucru ajută copiii să stabilească mai bine contactul vizual, să-şi organizeze gândurile, sentimentele şi experienţele, să-şi amintească afirmaţii şi pasaje citite, să comunice mai eficient etc. Pe baza acestora putem spune că metoda funcţionează. Un alt argument este faptul că metoda Tomatis ajută creierul copiilor în stabilirea unor modele de prelucrare a informaţiilor mai consistente.
Instrumentele folosite de terapeuţi sunt:
- Un dispozitiv electronic care emite sunetele filtrate.
- Căşti speciale, care permit ca sunetul să fie transmis la ureche concomitent cu o vibraţie resimţită la nivelul oaselor craniene.
Centrul de ascultare din Toronto a studiat impactul metodei Tomatis asupra unui număr de 400 de copii şi adolescenţi cu un istoric bine documentat referitor la probleme de învăţare, bazate pe teste psiho-educaţionale. Rezultatele studiului s-au bazat pe un chestionar completat de părinţii copiilor participanţi la terapia Tomatis (www.thelisteningcenter.net). Îmbunătăţiri au fost observate în următoarele domenii:
- Comunicare: 89%
- Atenţie: 86%
- Nivelul de frustrare: 80%
- Comprehensiunea cititului: 85%
- Calitatea discursului: 74%
- Memorie: 73%
- Ortografie: 69%.
În următoarele 6 luni după evaluare, 83% dintre copii şi-au menţinut achiziţiile şi au continuat să înregistreze îmbunătăţiri. Aproximativ 14% dintre participanţi doar şi-au menţinut achiziţiile, iar 3% nu au obţinut îmbunătăţiri.
Ce muzică este ascultată?
Este vorba în primul rând despre muzica lui Mozart şi cântece gregoriene. La nivel terapeutic, muzica lui Mozart este filtrată într-un mod cu totul special la o frecvenţă de 9000 Hz şi peste. În anumite momente apare un fel de sunet disonant. Muzica este ascultată prin intermediul unui dispozitiv numit „ureche electronică”, care simulează calea normală de ascultare a urechii. Acest dispozitiv este una dintre cele mai importante piese în cadrul terapiei şi a fost dezvoltat de Dr.Tomatis (motiv pentru care şi tehnica este numită astfel).
Cercetările sale au arătat că muzica lui Mozart a fost universal acceptată şi a avut cele mai bune rezultate terapeutice. În programele Tomatis muzica lui Mozart este filtrată şi nu este identică cu cea care poate fi ascultată la un CD player. Se folosesc, de asemenea, cântece gregoriene, deoarece ritmul acestora este similar cu ritmul inimii sau al respiraţiei atunci când corpul este foarte relaxat. Acestea au efect calmant asupra copiilor nerăbdători sau hiperactivi. În plus, vocalele sunt alungite, lăsând timp suficient pentru a le percepe în mod clar. Ca urmare, ajută copiii cu dificultăţi de prelucrare auditivă sau cu probleme de vorbire să-şi îmbunătăţească limbajul.
Integrarea senzorială se referă la procesul neurologic de analiză, organizare şi interpretare a informaţiilor senzoriale şi ulterior, la planificarea răspunsului şi la transmiterea acestuia (numit răspuns adaptativ). Putem învăţa şi experimenta lumea din jurul nostru prin intermediul unui flux constant de informaţii parvenite prin simţuri (tactil, auz, vedere, gust, miros, proprioceptiv – poziţia corpului şi vestibular – mișcarea şi echilibrul). În contextul metodei Tomatis intervine componenta vestibulară a procesului de integrare senzorială, care este cheia sau elementul integrator principal pentru aproape toate celelalte procese senzoriale. Filtrarea şi implementarea muzicii în timpul terapiei Tomatis stimulează şi recondiţionează zona vestibulară, prelucrând-o printr-o conexiune directă cu scăriţa din urechea medie şi fereastra ovală a vestibulului. Pe durata sesiunilor Tomatis copii sunt antrenaţi într-o varietate de activităţi motorii, senzoriale şi cognitive tocmai pentru a spori eficacitatea tratamentului.
Metoda Tomatis poate fi asociată cu alte terapii?
Da. Metoda funcţionează foarte bine dacă este asociată cu alte terapii (ex. terapie ocupaţională, integrare senzorială, logopedie). Programul accelerează toate terapiile complementare. În cazurile în care sunt prezente probleme emoţionale, de ajutor poate fi psihoterapia.”
Sursa: www.asociatiaabcd.ro