În contextul liberalizării pieţei de energie electrică, comparatorul de tarife realizat de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE a fost accesat de mulţi consumatori casnici pentru a analiza ofertele furnizorilor, ceea ce a dus la o îngreunare a funcţionării acestuia.
Ca urmare, Consiliul Concurenţei şi ANRE au decis ca cele două platforme pentru compararea ofertelor (gaze naturale şi energie electrică) să poată fi accesate şi de pe site-ul autorităţii de concurenţă – www.consiliulconcurentei.ro, datele şi informaţiile din aplicaţie fiind furnizate de ANRE.
Comparatoarele de tarife sunt aplicaţii prin intermediul cărora consumatorii pot analiza ofertele furnizorilor de gaze naturale şi energie electrică şi pot accesa, în mod direct şi centralizat, informaţii privind ofertele furnizorilor, documentele necesare încheierii contractelor, modalitatea de transmitere către furnizori a documentelor. De asemenea, utilizatorii pot face simulări privind valoarea facturii, prin introducerea datelor referitoare la consumul lunar şi la preţul de furnizare din contractul actual, putând, astfel, compara ofertele pentru a o alege cea care corespunde cel mai bine nevoilor lor.
ANRE a aprobat recent şi simplificarea tranziţiei de la serviciul universal la piaţa concurenţială pentru clienţii casnici precum şi prelungirea termenului de tranziţie până la 30 iunie 2021.
Autoritatea a aprobat un ordin care are în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanţă, precum şi simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condiţiile impuse de contextul pandemic actual, şi pentru ca procesul să se desfăşoare în beneficiul consumatorului final.
În elaborarea ordinului, au fost identificate soluţiile în acord cu legislaţia naţională şi europeană prin care se oferă clienţilor casnici o perioadă mai lungă de tranziţie de la serviciul universal la piaţa concurenţială concomitent cu creşterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.
Astfel, clienţii vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică.
Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare şi informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoştinţă de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii. În acelaşi timp, sunt prevăzute obligaţii suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanţă de informare a clienţilor casnici, respectiv de a transmite, odată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum şi un Formular de selecţie ofertă.
Formularul de selectie ofertă conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare. Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurenţială optimă, iar transmiterea formularului prin selecţia unei oferte constituie acordul de contractare şi, implicit, obligaţie contractuală pentru ambele părţi. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat şi semnat de către client.
Ulterior, furnizorul are obligaţia ca, după cel puţin 5 zile de la data primirii formularului de selecţie completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienţilor casnici, se simplifică procesul de contractare şi se evită deplasările clienţilor şi aglomeraţia de la centrele de relaţii cu publicul ale furnizorilor.
Sursa: www.mediafax.ro